fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Schoolgids 2018-2019

1. Voorwoord De Bouwsteen

Met deze schoolgids vertellen we aan u en aan toekomstige ouders waar wij voor staan en hoe we ons onderwijs georganiseerd hebben. De schoolgids laat zien wat u van CBS De Bouwsteen kunt verwachten. Met deze schoolgids kunt u, als ouders, nagaan of De Bouwsteen een school is waar uw kind gelukkig is. De keuze van een basisschool is daarom ook een belangrijke keuze. Een keuze die u met zorg wilt maken. Wij geloven dat ieder kind beschikt over talenten.

Wij streven ernaar deze talenten van alle kinderen zo goed mogelijk te ontwikkelen.
In deze schoolgids geven wij aan hoe we ons onderwijs georganiseerd hebben, de resultaten die we daarmee behalen, over de activiteiten die we met elkaar ondernemen en over de sfeer op school. Wij vinden het belangrijk dat er een goede sfeer heerst op school, ons motto is: ‘plezier in leren, doet leren!’ Geluk bestaat niet uit het vergaren van zoveel mogelijk kennis, vaardigheden en hoge scores, maar heeft ook een duidelijke verbinding met hoe kinderen en mensen met elkaar omgaan.

De Bouwsteen is een open christelijke school. Kinderen vanuit verschillende achtergronden zijn bij ons op school van harte welkom. Vanuit ons geloof in God willen we een basis scheppen voor een veilige en vertrouwde leeromgeving. Wederzijds respect en acceptatie staan bij ons hoog in het vaandel!

U mag van De Bouwsteen verwachten dat uw wensen en verlangens ten aanzien van de school serieus genomen worden. Een goede relatie tussen thuis en school is belangrijk voor een ongestoorde schoolcarrière van uw kind. Van u, als ouders, verwachten we daarom dat u instemt met de onderwijskundige en levensbeschouwelijke visie van de school.

Wilt u nader kennismaken met onze school of wilt u uw kind(eren) inschrijven, dan kunt u contact opnemen met Sari Visser of Renate Vliet. Vier keer per jaar organiseren wij een kleuterinstuif voor driejarigen. Tijdens deze kleuterinstuif mogen zij al ‘echt’ naar school. U kunt tijdens de kleuterinstuif sfeer proeven en een kennismakingsgesprek voeren.

Namens het team van CBS De Bouwsteen,

Renate Vliet
directeur

Sari Visser,
adjunt directeur

 

2. Christelijke Scholengroep De Waard

Onze school maakt deel uit van stichting Christelijke Scholengroep De Waard. Deze stichting beheert in totaal 16 scholen, waaronder 14 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een school voor speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen (ZML). De scholen staan verspreid in de Hoeksche Waard. De nevenvestiging van de ZML-school staat in Middelharnis. Onze scholen worden door ongeveer 2800 leerlingen bezocht. Er werken ongeveer 350 personeelsleden bij CSG De Waard.

Op alle scholen wordt kwalitatief hoogwaardig christelijk onderwijs gegeven. De leerkrachten spannen zich in het beste uit de kinderen te halen. Voor elk kind geldt het voor hem hoogst bereikbare niveau als doelstelling. Onze missie luidt: CSG De Waard, voor bijzonder goed onderwijs!

Christelijke Scholengroep De Waard heeft een Raad van Toezicht en een College van Bestuur. Hiermee voldoet de stichting aan de wettelijke bepaling dat er onderscheid moet zijn tussen bestuur en toezicht. Het College van Bestuur vormt het bestuur van CSG De Waard. De heer E. Tuk is benoemd als voorzitter van het College van Bestuur.

CBS De Bouwsteen is de grootste school van CSG De Waard.

 

2.1. Missie

“CHRISTELIJKE SCHOLENGROEP DE WAARD: VOOR BIJZONDER GOED ONDERWIJS”
De scholen van stichting Christelijke Scholengroep De Waard nemen een herkenbare plaats in binnen de Hoeksche Waard. Ze onderscheiden zich door hun signatuur en door kwaliteit. Deze constatering leidt tot de volgende missie:

“Christelijke Scholengroep De Waard: voor bijzonder goed onderwijs”

 

2.2. Visiedocument van stichting christelijke scholengroep De Waard

Inleiding
Christelijke Scholengroep De Waard stelt zich ten doel scholen voor protestants christelijk onderwijs in stand te houden. De taak van de stichting is de belangen van deze bijzondere onderwijsvorm in de breedste zin van het woord te behartigen. Zij zoekt hiertoe samenwerking met andere instanties die een bijdrage kunnen leveren. De scholen van de stichting zijn ingericht voor het geven van:

  • basisonderwijs
  • speciaal basisonderwijs
  • speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerenden.

De stichting gaat uit van de Bijbel als woord van God en beoogt zich in al haar werkzaamheden te laten leiden door het evangelie van Jezus Christus. De visie omvat drie elementen waaraan een gelijke waarde wordt toegekend: de levensbeschouwelijke identiteit, de onderwijskwaliteit en de kwaliteit van opvoeding en vorming. In overdrachtelijke zin kan de grondslag van de stichting worden beschouwd als het fundament, waarop drie pijlers rusten die de scholen dragen

2.2.1. Levensbeschouwelijke identiteit

Onze school is een open christelijke school, die werkt vanuit de christelijke traditie. Een belangrijke taak is de overdracht van het culturele erfgoed in de breedste zin van het woord. De leerkrachten bij ons op school begeleiden de kinderen actief bij hun ontdekkingstocht naar de eigen identiteit. Ze geven betekenis aan bijbelse kernbegrippen. Van essentieel belang hierbij is een levendige en open communicatie op het gebied van levensbeschouwing, met iedereen die bij de school betrokken is. Normen en waarden hebben wij hoog in het vaandel staan. Respect hebben voor elkaar is hier een voorbeeld van.
Iedere maand vindt er een maandopening plaats, waarin we met elkaar aangeleerde liederen zingen. De lijst met de liederen wordt aan de kerken gestuurd, zodat ze in de diensten gezongen kunnen worden. 

Twee keer per jaar vindt er een overleg plaats met de identiteitscommissie. In deze commissie zit vanuit de plaatselijke kerken een afvaardiging, evenals vanuit de evangelische gemeenten, MR, OR en school. 

2.2.2. Onderwijskwaliteit

De scholen van de stichting bieden een rijke en stimulerende omgeving, waarin aandacht is voor alle ontwikkelingsaspecten van kinderen:

  • cognitieve
  • sociaal emotionele
  • fysieke
  • creatieve

Bij al deze aspecten wordt uitgegaan van geloof en vertrouwen in kinderen, het bieden van individuele uitdaging en ondersteuning. De nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs zijn richtinggevend. Voor elk kind geldt het voor hem hoogst bereikbare niveau als doelstelling. De leerkrachten van de scholen werken als team samen aan onderwijsvernieuwing op basis van planmatige kwaliteitszorg. De ontwikkeling van de school is vastgelegd in het schoolplan. Op alle ontwikkelingsdomeinen zijn prestatie-indicatoren vastgesteld. Het onderwijs op de verschillende scholen is zo ingericht dat alle kinderen, ongeacht hun ontwikkelingsniveau of individuele kwaliteiten, tot hun recht komen. Het beleid van de school is erop gericht om achterstanden, de behoefte aan extra zorg, maar ook de behoefte aan extra uitdaging zo vroeg mogelijk te signaleren. Waar nodig wordt extra begeleiding geboden, zoveel mogelijk op de eigen basisschool maar wanneer het niet anders kan op één van de speciale scholen van de stichting.

2.2.3. Opvoedings- en vormingskwaliteit

De scholen van de stichting bieden een sociaal en fysiek veilig opvoedingsklimaat. Ze nemen een centrale plaats in binnen de samenleving, doordat ze een ontmoetingspunt zijn voor kinderen en ouders. De leerkrachten, die zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie, stimuleren de kinderen om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Door middel van werkvormen dragen zij bij aan de zelfstandigheidontwikkeling. Ze leren kinderen samenwerken en verantwoordelijkheid dragen voor zichzelf en voor anderen.

2.3. Bestuurskantoor

Het bestuurskantoor is het kantoor van de stichting waar de administratie en de ondersteunende diensten zijn ondergebracht. Vanuit dit kantoor ondersteunt het bovenschools managementteam het College van Bestuur en de scholen.

Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Maseratilaan 14, 3261 NA  Oud-Beijerland,
tel. 0186-621461,
e-mail: bestuur@csgdewaard.nl

2.4. GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad)

Beleidsvoornemens van het College van Bestuur worden op basis van het reglement ter advisering of ter instemming voorgelegd aan de GMR. Alle bovenschoolse zaken worden besproken in de GMR, terwijl schoolzaken op het niveau van de MR worden behandeld. De GMR bestaat uit acht personen, vier ouders en vier personeelsleden.

2.5. Beeldcoaching

Binnen Stichting CSG De Waard werken we voortdurend aan de professionalisering van leerkrachten en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs. Een vorm van professionalisering is Beeldcoaching. Beeldcoaching is een methode om leraren praktisch te ondersteunen bij de interactie, de didactiek en de klassenorganisatie in de groep. Het is mogelijk dat uw kind(eren) gedurende het jaar op deze videobeelden komen te staan. Ze zijn alleen voor intern gebruik, worden niet openbaar gemaakt en na een traject gewist. Het protocol met de gedragscode Beeldcoaching kunt u eventueel opvragen bij de directeur van de school.
Wij gaan ervanuit dat u toestemming geeft de beelden voor bovenstaande doelen te gebruiken.
Mocht u bezwaar hebben of meer informatie wensen, dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school.

2.6. Klachtenprocedure

Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken anderzijds. Natuurlijk bespreekt u een probleem in eerste instantie met de betreffende persoon. Mocht u er met die persoon of de schoolleiding niet uitkomen dan is het mogelijk om de klacht voor te leggen aan de vertrouwenspersoon van onze school, mevr. Sari Visser, die u kan adviseren over de te volgen procedure. 

Als de reeds genoemde gesprekken niet tot goede afspraken leiden, kunt u de klacht schriftelijk voorleggen aan de voorzitter van het College van Bestuur. De procedure vindt u op de pagina http://www.csgdewaard.nl/over-de-waard/klachtenprocedure/

2.7. AVG

Met ingang van 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Met deze verordening worden de regels rondom de verwerking van persoonsgegevens verder aangescherpt. 
CSG De Waard en onze school nemen de verantwoordelijkheid voor de privacy en de persoonsgegevens serieus. CSG De Waard en onze school verwerken alleen persoonsgegevens die rechtmatig zijn verkregen (zoals bedoeld in art. 6 van de AVG). Deze persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van het onderwijs, de ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen.Wij gaan zorgvuldig om met informatiebeveiliging en privacy. Meer informatie hierover is te vinden op de website van CSG De Waard.

2.8. Vertrouwensinspecteurs

Voor klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, fundamentalisme, ernstig fysiek geweld of geestelijk geweld kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs.

De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111.

2.9. Meldcode - het houdt niet op, niet vanzelf…

Als wij een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling dan handelen wij zoals beschreven staat in de “Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.” Deze beschrijft in vijf stappen wat een school kan doen, zoals het aangaan van een gesprek met ouders t/m het inschakelen van hulpverlening. De meldcode ligt ter inzage op de scholen.

2.10. Plusgroep "De Kangoeroe"

Met sprongen vooruit!
Ook dit schooljaar wordt binnen Christelijke Scholengroep De Waard een regionale plusklas gevormd, genaamd ‘De Kangoeroegroep’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan meer- of hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders, redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied, aangeboden op de basisschool, hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. In de Kangoeroegroep wordt aan deze behoefte tegemoet gekomen. Kinderen kunnen deelnemen als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun eigen begaafdheid. De leerlingen komen één dagdeel per week bij elkaar en krijgen een speciaal programma aangeboden. Dit programma bestaat uit drie onderdelen:

  • Activiteiten gericht op sociaal- emotionele ontwikkeling. Strategische spellen, filosofie, drama, beeldende kunst
  • Activiteiten gericht op kennis en vaardigheden Gezamenlijke en individuele projecten op het gebied van rekenen, taal, waaronder een vreemde taal en wereldoriëntatie.
  • Individuele projecten op basis van de eigen keuze van de leerling.

Aanmelden voor de Kangoeroegroep geschiedt via de intern begeleider van de school van uw zoon / dochter.

2.11. Website

Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website: www.csgdewaard.nl.


Tevens is CSG De Waard te vinden op Facebook (www.facebook.com/csgdewaard

3. De school

3.1. Het gebouw en zijn ligging

We werken in een fantastisch schoolgebouw, met frisse kleuren, nieuw meubilair en moderne faciliteiten. Een gebouw waarin het prettig leren is. Het gebouw is ruim en licht. Rondom de centrale hal liggen zestien lokalen. Het podium in de hal is onmisbaar bij speciale gelegenheden, de maandopening en uitvoeringen. In de centrale hal zijn diverse werkplekken gecreëerd waar de kinderen met elkaar kunnen samenwerken of waar zij zich in alle rust kunnen terugtrekken om zelfstandig aan het werk te gaan. We hebben een speciale ruimte, aangrenzend aan de hal, waar de groeiklas 1x in de week aan het werk is en waar crea gegeven kan worden.

Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website: www.csgdewaard.nl. Tevens is CSG De Waard te vinden op Facebook (www.facebook.com/csgdewaard

Dieren in de groep staan we niet toe (caragevoeligheid). De school is toegankelijk en ingericht voor rolstoelgebruikers.
In de kerk naast de school (de Ontmoeting) hebben we nog een lokaal in gebruik.

De school ligt aan een pleintje, de Vlasakker, in een rustige omgeving. Er is veel speelgelegenheid rond de school.

Vanuit heel ‘s-Gravendeel bezoeken leerlingen de school.

3.2. Website

Onze website is te vinden op debouwsteen.csgdewaard.nl.
Voor ons Facebookaccount zoekt u op CBS De Bouwsteen.

Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website:
www.csgdewaard.nl
Tevens is CSG De Waard te vinden op Facebook: www.facebook.com/csgdewaard.

Als ouder geeft u schriftelijk toestemming of uw zoon/dochter wel of niet met een foto op de website geplaatst mag worden. 

3.3. Schoolgrootte

De school heeft rond de 370 leerlingen, verdeeld over 15 groepen.  

We starten dit schooljaar met drie kleutergroepen, een groep 2/3 en een groep 3, daarna  hebben we van alle groepen 2 klassen. We streven naar ongeveer 28 leerlingen per groep. Groepen vanaf 30 leerlingen zijn bij ons 'vol', mocht er een aanmelding voor één van deze groepen plaatsvinden, dan wordt er kritisch gekeken door het Management Team, de intern begeleiders en de groepsleerkrachten of er goed onderwijs voor de gehele groep gegarandeerd kan worden. 

Wij kunnen de school met maximaal 16 groepen draaien, het is daardoor verstandig uw zoon / dochter tijdig aan te melden!

3.3.1. Kidspalace peutergroep

We werken intensief samen met Kidspalace. Kidspalace zit met een peutergroep in ons schoolgebouw.
U kunt zelf een combinatie van dagdelen maken waarop uw kind komt. We werken vanuit een gezamenlijke visie aan één doorgaande lijn tussen de peuterspeelgroep en de kleutergroep.

Een belangrijk doel van de peuterspeelgroep is een doorgaande leerlijn creëren. Op Kidspalace heeft elke ontwikkeling de aandacht. Ieder kind verdient het om zich op een prettige wijze te ontwikkelen. Hierbij gebruiken ze op de peuterspeelgroep het educatieve vroegvoorschoolse programma Uk&Puk, wat aansluit op Schatkist bij de kleutergroepen. Beide programma’s zijn gericht op de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Bij het aanbieden van alle thema’s staat het speelse karakter centraal. Met het vijf fasen model wat wij gebruiken bij de kleuters creëren we een doorgaande ontwikkelingslijn voor de kinderen, waarbij er sprake is van een natuurlijke overgang.

Kinderen vanaf 2 jaar zijn van harte welkom. Opgeven voor de peuterspeelzaal kunt u doen via info@kidspalace.nl

3.3.2. Tussenschoolse opvang

Op school is een overblijfregeling voor alle dagen behalve de woensdag en de vrijdag waarbij de kinderen van 12.00 tot 13.00 uur tussen-de-middag worden opgevangen. Dit gebeurt door ouders. Die ontvangen per overblijfbeurt een vergoeding. De kosten bedragen per keer €2,00 per kind. Regelmatige overblijvers kunnen een strippenkaart kopen. We hebben strippenkaarten van €15,-, €45,- en €75,-. Hiermee kan resp. 10, 30 en 50 keer worden overgebleven. De kaarten van €45,- en €75,- kunnen alleen betaald worden via de bank. Informatie hierover ontvangt u als u zich aanmeldt via een formulier (op school te verkrijgen) of de e-mail: overblijf.debouwsteen@gmail.com Tijdens het overblijven zijn de kinderen WA verzekerd.

3.3.3. Buitenschoolse opvang

Wij hebben twee partners waarmee we goed samenwerken én, heel uniek, die ook met elkaar samenwerken.

Kidspalace zit tegenover onze school, zij vangen al jarenlang kinderen op van onze school.
Op Kidspalace willen wij graag dat kinderen de buitenschoolse opvang als vrije tijd ervaren. Na een drukke schooldag hebben kinderen behoefte aan ontspanning. Even alle indrukken verwerken om daarna rustig naar huis te gaan.

Op school komt er veel op kinderen af.  Bij ons op de buitenschoolse opvang krijgen ze daarom alle ruimte om op adem te komen. Gezellig samen wat drinken en vertellen over hoe de dag is geweest. Onze pedagogisch medewerkers luisteren graag naar alle avonturen. Daarna kunnen de kinderen zelf kiezen aan welke activiteiten ze willen meedoen. Een spelletje spelen? Even naar buiten met de andere kinderen? Meedoen aan een activiteit? Alles is mogelijk. En ben je te moe? Dan lees je toch lekker een boek of doe je even helemaal niets. Bij ons is overal ruimte voor. Ook voor de kinderen die zich een tijdje terug willen trekken en een momentje uit de drukte willen zijn.

Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.kidspalace.nl
U kunt ook een mail sturen naar info@kidspalace.nl

 

Kivisport “Alle kinderen moeten kunnen sporten”
Een mooi uitgangspunt dat wij al langere tijd nastreven. ‘Lekker in je vel’, daar willen we aan bijdragen door de kinderen te stimuleren te bewegen.

De huidige tijd is anders dan vroeger, buitenspelen en sport zijn geen vanzelfsprekendheid meer en kinderen zitten nu eenmaal al op jonge leeftijd vaak en lang achter computers, tablets en smartphones. Hoe bevoorrecht zijn wij dan als organisatie dat wij via de sport een bijdrage mogen leveren aan gezond opgroeien? Wij blijven constant bezig om nieuwe partners te vinden, die via hun vereniging of organisatie kunnen helpen om ons sportaanbod zo gevarieerd mogelijk te houden.

Het sport- en spelaanbod
De kinderen krijgen bij Kivisport de gelegenheid bij verschillende verenigingen of sportscholen te sporten. Ook hebben wij de mogelijkheid om op de BSO-locaties te sporten. Het voordeel van het sporten bij verenigingen of sportscholen is dat wij de kansen bieden om ervaringen te beleven en interesses te creëren voor de voor hen nog onbekende sport. Daarvoor hebben wij onze eigen sportmensen in dienst. 

Onze locatie is gevestigd bij VV 's-Gravendeel
Schenkeltje 7c
3295 KK 's-Gravendeel

Voor meer informatie kunt u terecht op:
https://www.kivido.nl/page/125
U kunt ook een mail sturen naar info@kivido.nl

.

3.4. Schooltijden

In 8 jaar tijd, moeten alle leerlingen 7520 uur naar school. Wij werken van groep 1 - 8 met dezelfde lestijden volgens het 'Hoorns-model'. Per week zitten alle kinderen 25,15 uur op school. De uren die de kinderen 'teveel' maken, sparen wij op en clusteren we tot een hele dag vrij voor de kinderen. 

maandag   8.30 - 12.00 uur en 13.00 - 15.15 uur
dinsdag      8.30 - 12.00 uur en 13.00 - 15.15 uur
woensdag  8.30 - 12.30 uur
donderdag 8.30 - 12.00 uur en 13.00 - 15.15 uur
vrijdag        8.30 - 12.30 uur 

3.5. Naschoolse activiteiten

Als school vinden we het belangrijk dat kinderen na schooltijd ook aan de slag kunnen met hun talenten en hobby's. Veel kinderen zijn lid van een (sport)club. Wij bieden na schooltijd in samenwerking met diverse instanties naschoolse activitieten aan. Kinderen kunnen dan voor een korte periode kennismaken met een sportactiviteit, hobby, cursus, muziek, toneel, wetenschap etc.

Wij hebben een speciaal overzicht gemaakt welke activiteiten op welke tijdstippen plaatsvinden. Mocht uw zoon/dochter meedoen aan een workshop, dan zorgt de BSO ervoor dat uw kind op tijd op de betreffende locatie is.

3.6. De samenstelling van de groepen

Groepering
Bij de kleuters werken we in vijf fasen. De vijfde fase is een fase die een overlap heeft met de beginstof van groep 3. De leerlingen moeten fase één t/m vier, in principe voldoende afsluiten om door te kunnen stromen naar groep 3. Dit schooljaar zijn we gestart met een groep 2/3. Dit is een vervolg op de vijf fasen van de kleuters. Het uitgangspunt is om de overgang van groep 2 naar groep 3 natuurlijker te laten verlopen en meer aan te sluiten op de ontwikkeling van de kinderen. Het zelfstandig leren werken wordt door de hele school bevorderd. Zowel kinderen, die vooruitlopen op de aangeboden stof, als kinderen die er wat moeite mee hebben, krijgen op hun niveau aangepaste opdrachten. Met de komst van Passend Onderwijs gebeurt het steeds vaker dat een kind op de reguliere basisschool blijft en daar met zijn eigen programma en eigen leerlijn aan de slag gaat. Wij zetten de gelden voor Passend Onderwijs hier specifiek voor in. Zo hebben we de gehele week een onderwijsassistent en twee dagen in de week een leerkracht die extra ondersteuning biedt.Voor kinderen die ver boven de reguliere lesstof uitstijgen is er een apart programma. Deze kinderen krijgen extra verrijkende en verdiepende opdrachten aangeboden. Dit bieden we deze kinderen in ieder geval in de groep aan. Sommige kinderen volgen daarnaast onderwijs in de groeiklas. (paragraaf 3.7). In de groeiklas ligt het accent op uitdaging op het eigen niveau, leren leren, doorzetten en op samenwerken.


3.7. Plusklas op De Bouwsteen: De Groeiklas

Binnen de school hebben we een plusklas (groeiklas) voor de kinderen die meerbegaafd zijn. We noemen deze groep de groeiklas, omdat we het belangrijk vinden dat alle kinderen groeien in hun vaardigheden. De kinderen in deze groep hebben behoefte aan extra uitdaging, aan doorzetten en leren leren. Zij krijgen deze uitdaging door met elkaar te werken aan projecten. Eens in de week komen kinderen uit groep 4-8 een ochtend bij elkaar. Ze werken in de groeiklas onder andere uit de Pittige Plustorens, er komen weleens gastsprekers, kinderen kunnen Spaans volgen en ze kunnen zelf kiezen uit verrijkingsprojecten waar ze gedurende de reguliere lessen aan kunnen werken. Daarnaast werken we met de methode Mindset van Talenten Lab. Deze methode gaat er vanuit dat mensen en ook kinderen op twee totaal verschillende manieren kunnen denken. Vanuit een Fixed mindset (vaststaande feiten, het is nu eenmaal zo) of vanuit een Growth mindset (groeiend, gericht op ontwikkeling, door ijver en doorzetten kunnen dingen veranderen). Het bijpassende werkboek wordt in stukjes doorgenomen. Elke plusklasles starten we hiermee. Het werkt enorm goed. Kinderen worden zich er snel bewust van hoe ze zelf denken en wat hun eigen leerstijl is. Ze ontdekken hun eigen talenten en leren dat je overal in kunt groeien. Het oplossend denken wordt hierdoor gestimuleerd. De kinderen krijgen telkens een opdracht mee die ze in de tussenliggende tijd in de klas kunnen maken. Kinderen groeien in hun talent en vaardigheden!

Voor meer informatie over de growth mindset bevelen we de volgende filmpjes aan:
https://www.youtube.com/watch?v=wPHuD09DB_w

https://www.youtube.com/watch?v=KUWn_TJTrnU


Via de groepsleerkracht en intern begeleider kunnen er kinderen worden aangemeld.

3.8. Christelijke feesten

Kinderdankdag
Samen met de kinderen wordt op de eerste woensdagmiddag in november een door de kerken georganiseerde dienst gehouden in de Hervormde Kerk.

Kerstviering
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen leren dat Kerst in het teken staat van de geboorte van Jezus Christus, de Zoon van God. We vieren het kerstfeest gezamenlijk met de kinderen. We werken met een vierjarige cyclus, waarbij we een afwisseling maken, tussen het vieren van het kerstfeest in de kerk, met of zonder ouders en het vieren in de klas of om de school.
De planning is als volgt:
2018 levend kerstverhaal, in samenwerking met de drie kerken, voor het hele gezin.
2019 Kerstfeest in de Ontmoetingskerk voor alle kinderen van de school.
2020 Kerstfeest in de Hervormde kerk voor ouders/verzorgers met hun kind(eren).
2021 Kerstfeest in de klas. 

Dit jaar zullen we door middel van een levend kerstverhaal een bijeenkomst organiseren voor het hele gezin. Bij de organisatie en de uitvoering hiervan werken we samen met de drie kerken.

Paasviering
In alle groepen wordt in de klas aandacht besteed aan Pasen en wat dat inhoudt. Met Kerst vieren we de geboorte van Jezus, met Pasen denken we aan de kruisiging en de opstanding van Jezus. We leren de kinderen dat Jezus voor onze zonden gestorven is en na drie dagen weer is opgestaan. We vieren dit met een gezamenlijke viering onder schooltijd in de Ontmoetingskerk. Hierbij zijn de ouders niet aanwezig. Na de viering in de kerk krijgen de kinderen een paaslunch aangeboden door de ouderraad. 

Hemelvaart en Pinksteren
We schenken aandacht aan deze twee feesten in de eigen klas.

3.9. Pestprotocol

Pesten accepteren wij niet. Mocht uw kind pesten of gepest worden dan neemt de leerkracht contact met u op. Pesten is echter vaak in de klas niet zichtbaar, mocht uw kind thuis aangeven gepest te worden, dan is het belangrijk zo snel mogelijk contact op te nemen met de leerkracht van uw kind. Wij verwijzen u verder naar het pestprotocol wat op de site staat.

4. Waar de school voor staat

ONS MOTTO: PLEZIER IN LEREN, DOET LEREN!

4.1. Onze missie

Op De Bouwsteen staat de ontwikkeling van het kind centraal. Om tot leren te kunnen komen is het belangrijk dat de kinderen zich prettig voelen, geborgenheid vinden en voelen dat zij ertoe doen. Op De Bouwsteen is aandacht voor de verschillen tussen kinderen, worden talenten van kinderen gestimuleerd en werken wij vanuit een positieve benadering. Wij zoeken hierbij naar verbindingen. De verbinding tussen het kind en de wereld waarin zij leven. De verbinding tussen kinderen, ouders en leerkrachten. Wij zien de ontwikkeling van de kinderen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, zoals zichtbaar wordt in onze gouden driehoek.

Binnen deze driehoek geldt een aantal randvoorwaarden:

  • Wij voelen ons allemaal gehoord, begrepen en veilig.
  • Wij respecteren elkaar en gaan goed met elkaar om.
  • Wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.
  • Wij hebben hoge en positieve verwachtingen van elkaar.
  • Wij werken vanuit de visie van de school, gekoppeld aan de identiteit van de school

4.2. Onze visie

Wij geloven dat goed onderwijs zich richt op drie domeinen: kennis en vaardigheden, zelfbewustzijn en maatschappelijke vorming. De verbindende factor in de organisatie is de leerlingenzorg. De basis is het schoolklimaat waar kinderen zich veilig, prettig en geborgen voelen. Wij geloven dat een goede samenwerking tussen school, ouders en leerlingen leidt tot een goede ontwikkeling van het kind, waardoor ons motto ‘plezier in leren doet leren’ optimaal tot zijn recht komt.

4.3. Ons toelatingsbeleid

Tussen de tweede en derde verjaardag van uw kind, gaat u op zoek naar een basisschool. Wij hebben 16 lokalen, in iedere groep plaatsen wij tussen de 25 - 30 leerlingen. Het is fijn uw zoon/dochter op tijd aan te melden. 
Vier keer per jaar organiseren wij een kleuterinstuif voor 3-jarige leerlingen, waarbij uw kind ‘echt’ naar school mag. Tijdens de instuif worden er informatieve gesprekken en rondleidingen voor nieuwe ouders georganiseerd. Als u voor onze school kiest, dan onderschrijft u dat u kiest voor een Christelijke basisschool. We verwachten dat iedereen meedoet aan de activiteiten in het kader van identiteit. Wij gaan er vanuit dat alle kinderen die vier jaar worden en naar school gaan zindelijk zijn.

Mocht u liever een persoonlijke afspraak maken, dan kan dat natuurlijk ook. U kunt met Sari Visser of Renate Vliet een afspraak maken voor een informatief gesprek en een rondleiding.

4.4. Opvoeding

Opvoeden gebeurt niet alleen thuis. Opa, oma, de kinderen uit de buurt, de sportvereniging en natuurlijk ook de school spelen een rol in het “groeien naar volwassenheid”. Als school zijn we ons bewust van de belangrijke plaats die we innemen in dit proces en zoeken we daarin de samenwerking met ouders. Regelmatig contact tussen ouders en de leerkracht is belangrijk om samen te werken aan de ontwikkeling en opvoeding van uw kind. U kent uw kind tenslotte het beste! We willen dat bij het kind zelfvertrouwen (fouten maken mág) ontstaat, wat leidt tot een positief zelfbeeld. Het leren samenwerken en het opvoeden tot zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid zijn kernpunten binnen het onderwijs op De Bouwsteen. Wij proberen dit te bereiken door met elkaar een programma aan te bieden waarbij dit streven bevorderd wordt. 

Wij hebben vier basisregels die gelden door de hele school. 
Op De Bouwsteen:
1. Mag iedereen er zijn en is iedereen uniek.
2. Gaan we positief om met elkaar en elkaars spullen.
3. Zijn we een goed voorbeeld voor anderen.
4. Zijn we op school om te leren. 

5. De organisatie van het onderwijs

“Nieuwsgierig zijn is de basis van de wetenschap”. Kinderen die geïnteresseerd (betrokken) zijn in hun opdrachten leren meer. “Plezier in leren doet leren”, daar is het schoolmodel op gebaseerd. We kiezen voor het leerstofjaarklassensysteem (Hierbij zitten leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar). Met het vak rekenen werken we echter klassendoorbrekend. Kinderen die zeer sterk zijn in rekenen, rekenen een groep hoger. Kinderen die moeite hebben met rekenen en die baat hebben bij veel extra aandacht en uitleg, hebben de mogelijkheid om een groep lager mee te rekenen. Gepersonaliseerd leren neemt ook een steeds grotere rol in de school in. Dit betekent dat kinderen steeds meer werken op hun eigen niveau. Dit houdt in dat kinderen door middel van samenwerkend leren zich de leerstof eigen maken. Zo lezen de kinderen van de groepen 4 met een tutor uit de bovenbouw samen. Voor de kinderen van de groepen 4 is dit een goede leesoefening, voor de kinderen uit de bovenbouw ligt het accent meer op een ander iets leren en samenwerken. Vaardigheden die steeds belangrijker worden in onze digitale maatschappij. Ook wordt een Chromebook regelmatig ingezet bij opdrachten waarbij de kinderen gezamenlijk moeten werken aan een taak. 

Grofweg kunnen we het volgende stellen:

  • Kinderen van 4-5 jaar zullen vooral spelend leren.
  • Kinderen van 6 jaar maken de overstap van spelend leren naar leren.
  • Kinderen van 7-9 jaar maken kennis met meer vakken, zoals wereldoriëntatie.
  • Kinderen van 10-12 jaar leren “leren” en worden voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs.



5.1. De samenstelling van het team

Directeur:
Renate Vliet
Zij is belast met de dagelijkse leiding. Taken en verantwoordelijkheden liggen vast in het directiestatuut.

Adjunct-directeur:
Sari Visser 
Bij afwezigheid van de directeur heeft zij de leiding over de school bij de dagelijkse zaken. Zij is het eerste aanspreekpunt op de school en regelt de dagelijkse dingen binnen de bouwen.

Intern Begeleiders (IB-ers):
Patricia Kanters (onderbouw: groep 1-4) en Anita Yntema (bovenbouw: groep 5-8)
Een leerkracht die speciaal belast is met het begeleiden van zorgleerlingen. Zij hebben daarvoor speciale cursussen en opleidingen gevolgd. Zij begeleiden de leerkrachten met het opzetten en uitvoeren van groepsplannen voor kinderen die in de klas extra hulp krijgen. Verder is een belangrijke taak van de intern begeleider om er zorg voor te dragen dat kinderen met speciale onderwijsbehoeftes de leeraanpassingen in de doorgaande lijn krijgen aangeboden.

Groepsleerkrachten:
Hij/zij geeft les aan en is belast met de eindverantwoordelijkheid voor het onderwijs van een groep. Tevens vervult hij/zij andere taken in school.

ICT-ers:
Jorien van Asperen en Linda Velgersdijk: zij zijn leerkrachten die de ontwikkelingen op het gebied van informatie en communicatietechniek en de indeling van computers voor de leerlingen voor hun rekening nemen.

Gedragsspecialisten:
Patricia Kanters en Marjo van der Vorm: zij zijn leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van gedragsontwikkelingen en groepsvorming. 

Meer- en hoogbegaafdenspecialisten
Sandra Achterberg en Sandra Boekee: zij zijn leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid.

Intern CultuurCoördinator (icc-er)
Anke Hertog is onze ICC-er. Cultuuronderwijs zal in de toekomst een steeds grotere plaats in gaan nemen op de basisschool. Wij hebben de ambitie kunst- en cultuuronderwijs een vaste plek te geven binnen ons geïntegreerde zaakvakkenonderwijs. 

 

5.2. De vakken die gegeven worden:

Op onze school gaan we er bij de inrichting van het onderwijs vanuit dat ieder kind uniek is. We zorgen voor een ononderbroken ontwikkelingslijn op alle gebieden voor kinderen van 2 (als de kinderen naar de peuterspeelgroep van Kidspalace gaan)  t/m 12 jaar. Om hieraan tegemoet te komen, is ons handelen er op gericht om de kinderen zelfstandigheid bij te brengen. De leerlingen worden zoveel mogelijk in de gelegenheid gesteld om zelf invloed te hebben op het zelfstandig verwerven van kennis en het afwerken van hun programma. Het is hierbij nodig om de kinderen te laten nadenken over hun werk en manier van werken. Daartoe worden reflectiegesprekken gehouden. Positieve kritiek en feed-back van de medeleerlingen en de leerkracht komen in deze gesprekken ook aan bod. In de opdrachten zorgen we voor differentiatie en uitdaging. De werkvormen, die gebruikt worden, zijn afwisselend klassikaal, samenwerkend, coöperatief en individueel. 

Alle methodes waarmee wij werken op school zijn kerndoelendekkend. De leerkracht heeft een stimulerende, sturende, ondersteunende en begeleidende rol. Hij zorgt er voor dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Om deze visie te kunnen waarmaken, hebben we voor de leerlingen vak- en vormingsgebieden geprogrammeerd. Hieronder volgen de vak- en vormingsgebieden, zoals die op onze school voorkomen.

5.2.1. Activiteiten in de kleutergroepen

Bijbelse geschiedenis

  • rekenactiviteiten
  • taalactiviteiten
  • werken met ontwikkelingsmateriaal
  • bewegingsactiviteiten
  • expressieactiviteiten

Kleuters leren veel spelenderwijs en in sprongen. Wij werken in de groepen 1-2 met vijf verschillende fasen, welke gekoppeld zijn aan ons kleuterobservatiesysteem. Door te werken met vijf verschillende fasen op vier verschillende vakgebieden, sluiten de activiteiten aan bij de vaardigheden van de kinderen en bieden we passend onderwijs aan alle kinderen. Daarnaast zorgen wij ervoor dat er veel materiaal is, dat uitnodigt tot spelen. We praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, die hen interesseren. Zo wordt de taalontwikkeling gestimuleerd en leren ze veel nieuwe woorden. Een andere belangrijke activiteit is voorlezen. Door kinderen dagelijks voor te lezen wordt hun woordenschat enorm vergroot. Dit als voorbereiding voor het latere taal- en leesonderwijs. Ook stimuleren we de creativiteit en de sociale vorming door kleuters samen te laten spelen. Ze werken vaak aan de hand van thema’s. Het lesgeven gebeurt volgens de laatste inzichten.

Methode:                   • Schatkist
Observatiesysteem:  • Leerlijnen jonge kind

5.2.2. Bijbelse geschiedenis

Bijbelverhalen zijn boeiend. Ze gaan over verdriet en troost, over boos zijn en vrede maken, over wat goed is en wat je beter niet kunt doen. Bijbelverhalen gaan over God. Én ze gaan over mensen, die in hun leven ervaren wat God voor mensen betekent. Met de methode Kind op maandag laten we de kinderen kennis maken met de wereld van de Bijbel in een taal die voor hen begrijpelijk is.
Methode: • Kind op maandag

5.2.3. Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming

Normen en waarden staan bij ons hoog in het vaandel. We leren de kinderen dat iedereen anders is. Dat ieder mens talenten heeft. Respect voor elkaar hebben vinden wij belangrijk. Wekelijks geven wij de kinderen ook les in de sociaal - emotionele vorming. We gebruiken hiervoor de online methode Kwink. De methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten) en op de kracht van een veilige groep. Iedere week wordt er een les van 30 minuten gegeven welke aansluit op de hedendaagse actualiteit. Er zijn aparte lessen burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Twee keer per jaar vult de groepsleerkracht een observatielijst in van het leerlingvolgsysteem Zien!
Methode: • Kwink
Observatielijst: • Zien!

5.2.4. Aanvankelijk lezen:

De meeste kinderen beginnen met leren lezen in groep 3. Kinderen, die dat al (gedeeltelijk) kunnen, krijgen een extra programma. Kinderen die er nog niet helemaal aan toe zijn worden extra gestimuleerd met hulpoefeningen. We gebruiken de nieuwste versie van Veilig Leren Lezen, de KIM-versie.
Methode: • Veilig leren lezen.

5.2.5. Voortgezet technisch lezen:

We gebruiken de methode Goed gelezen voor technisch lezen. Naast de methode maken we gebruik van tutorlezen. Tutorlezen houdt in dat we op onze school voor een vorm van leesonderwijs hebben gekozen waarbij de ene leerling de andere helpt. Het bevordert het samenwerkend of coöperatief leren. Het verloop van het tutorlezen is als volgt: De tutor, de groep 7 of 8 leerling, krijgt instructie, die gericht is op het stimuleren van leesbevordering en het omgaan met elkaar. De tutor krijgt handvatten hoe hij/zij de kinderen het beste kunnen complimenteren en corrigeren. De kinderen ontwikkelen zo meer zelfvertrouwen, leren vloeiender lezen, ze maken meer gebruik van de context, krijgen meer zelfcorrectie en leren zo preciezer lezen.
Methode: • Goed gelezen en tutorlezen

5.2.6. Taal

Naast het foutloos leren schrijven van woorden besteden we ook veel aandacht aan mondeling taalgebruik; het goed onder woorden kunnen brengen van gedachten en gevoelens is een wezenlijk onderdeel van het zich wel kunnen bevinden in deze wereld. We leren de kinderen ook hun mening te vormen en die mening te onderbouwen met argumenten. Zo leren we de kinderen praten met elkaar en luisteren naar anderen.
Methode: • Taalactief

5.2.7. Schrijven

Het ontwikkelen van een goed leesbaar handschrift is een basisvaardigheid, die je verder helpt in de wereld.
Methode: • Pennenstreken

5.2.8. Rekenen

We gebruiken voor ons rekenonderwijs de methode Pluspunt. We houden hierbij rekening met verschillen tussen leerlingen. We werken klassendoorbrekend. Kinderen kunnen een jaar verder of een jaar terug rekenen. In de groepen 6, 7 en 8 wordt er dan ook nog groepsdoorbroken rekenen aangeboden. Kinderen kunnen bij ons op school dus echt helemaal op hun eigen niveau rekenen. Het moderne rekenen is vooral gericht op het oplossen van praktische problemen.

  • groep 1-2 Experimenteren met rekenbegrippen (groot/klein/veel/minder/laag/hoog/meten etc.)
  • groep 3 Leren tellen tot 20 en het oplossen van probleemsituaties.
  • groep 4-5 Tellen tot 1000 en de tafels leren.
    Ook hier weer het leren oplossen van problemen.
  • groep 6-7 Breuken, metriek stelsel, getallen tot 10.000 en de probleemsituaties die hieruit voortvloeien
  • groep 8 Procenten, kommagetallen, ingewikkelde grafieken, etc.
    Methode: • Pluspunt

5.2.9. Engels

Vanaf schooljaar 2017 - 2018 krijgen de kinderen Engels vanaf groep 1. In de digitale wereld en de kennismaatschappij waar uw kind in opgroeit is een goede beheersing van de Engelse taal essentieel. Om deze reden hebben wij besloten Engels structureel op te nemen in ons onderwijprogramma voor de groepen 1 - 8. 

Methode:
Groep 1 - 4 I Pocket
Groep 5 - 8 Take it easy

5.2.10. Geïntegreerd (zaakvakken) onderwijs

De kinderen zijn op school om te leren. Op De Bouwsteen zijn we druk bezig met het geven van goed, maar ook eigentijds onderwijs. Wij bereiden de kinderen van nu voor op beroepen die nu nog niet eens bestaan. Ga voor jezelf maar eens na: 20 jaar geleden werkten we net met computers, daar moest een diskette in, maar weinig mensen hadden een mobiele telefoon.... Ook voor de toekomst is het heel belangrijk om de basisvaardigheden goed ontwikkeld te hebben. Bekijk op de volgende link eens het filmpje over toekomstgericht onderwijs: https://www.youtube.com/watch?v=jZ_876q7ZwI

Wereldoriëntatie vinden wij van belang, omdat onderwijs meer is dan taal en rekenen. Wij willen onze leerlingen breed ontwikkelen. Faqta Wereld is een kerndoeldekkend programma voor Wereldoriëntatie voor groep 1 t/m 8. Faqta heeft een thematische opbouw, waarbij alle thema’s vanuit samenhang zijn ontwikkeld. Faqta vult de kerndoelen in van Aardrijkskunde (inclusief Topografie), Geschiedenis en Natuur & Techniek. Er is daarnaast specifiek aandacht voor Kunst & Cultuur, Wetenschap, Burgerschap en Sociale Wereldoriëntatie in een schoolbrede opzet.

Faqta Talent is ontwikkeld rondom de eigen onderzoeksvraag van kinderen. Onderwerpen die zij leuk en/of interessant vinden, maar niet terugkomen in het kerndoeldekkende programma.

 

5.2.11. Kunst- en cultuuronderwijs

  • Je kunnen uiten is belangrijk. We leren de kinderen technieken aan om hun gevoelens en gedachten creatief te uiten. Expressie activiteiten vallen onder cultuur educatie en komt uitgebreid aan bod tijdens ons geïntegreerde onderwijs. De nadruk ligt niet op de technische uitvoering, maar op de uiting als totaal. De creatieve vakken geven naast de creatieve beleving ook ruimte voor sociale vorming door de bijzondere activiteiten. Wij hebben als school de subsidie voor de muziekimpuls aangevraagd en toegewezen gekregen. Wij hebben voor muziek om deze reden een vakleerkracht. 

    We gebruiken als naslagwerk:
  • Tekenen moet je doen.
  • Handvaardigheid moet je doen

Juf Anke Hertog is onze interne cultuurcoördinator, zij heeft hiervoor in schooljaar 2016 - 2017 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Zij zorgt ervoor dat alle kinderen met verschillende aspecten in aanraking komen. 

5.2.12. Sport en spel

Het doel van de gymlessen is samen spelen en bewegen. Het gaat niet om de prestatie, maar om het plezier. Binnen alle lessen is aandacht voor een beweeg- en sociaal thema.
Gedurende 6 weken is er aandacht voor het specifieke Voel-Je-Sterk programma.
Twee keer per jaar wordt de MQ-scan door de vakleerkracht ingevuld. Dit geeft inzicht in de motorische ontwikkeling van het kind.
Alle gymlessen worden gegeven door een vakleerkracht. 

Voor de groepen 4 en 5 is er zwemonderwijs. In een werkplan is omschreven wat de onderdelen zijn. Aan de ouders wordt een bijdrage van €50,- per jaar gevraagd. U ontvangt van de gemeente een betalingsoproep. Het kan zijn dat uw kind om de een of andere reden niet mee kan doen aan deze lessen. We vragen aan u om ons dit schriftelijk of telefonisch te laten weten.
 

5.2.13. Verkeer

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen verkeerslessen. 
Methode: * Klaar over, Op voeten en fietsen en de Jeugdverkeerskrant

In groep 7 wordt bij de leerlingen een theoretisch- en praktisch verkeersexamen afgenomen door de plaatselijke afdeling van VVN. Dit examen bestaat uit een theoretisch- en praktisch gedeelte.

5.2.14. ICT: structureel werken met chromebooks

Bij ons op school werkt ieder kind, van groep 1 - 8 met digitale software op een Chromebook. De ontwikkeling van ICT in het onderwijs is bij ons op school duidelijk zichtbaar. Digitale software wordt als middel gebruikt bij de bestaande vakken. De kinderen van de groepen 6, 7 en 8 verwerken de kernvakken (taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen) digitaal op een Chromebook.

5.3. Specifieke ruimtes

Onze school is als volgt ingedeeld:

  • Wij hebben in de school 15 klaslokalen.
  • 1 personeelskamer.
  • 1 centrale hal, met 40 werkplekken.
  • 1 ruimte voor de peutergroep van Kidspalace.
  • 1 ruimte, waarin kinderen op een vaste computer in stilte aan de slag kunnen.
  • 1 crearuimte / ruimte waar de groeiklas aan het werk kan.
  • 1 stilteruimte voor kinderen die behoefte hebben aan een eigen plekje. (specifiek voor leerlingen die overprikkeld raken).
  • 1 gespreksruimte voor de schoolmaatschappelijk werker, schoolarts, logopedist etc. 
  • 1 kantoorruimte voor de adjunct directeur
  • 1 kantoorruimte voor de intern begeleiders
  • 1 directiekamer

Buiten de school, in De Ontmoeting (de kerk), is ook één van onze groepen gevestigd. 

6. De ontwikkeling van het onderwijs in de school

Terugblik schooljaar 2017 - 2018

In de zomervakantie van juli/augustus 2017 is de hele school geverfd, gerenoveerd en voorzien van nieuw meubilair. Het was heerlijk om weer opnieuw te beginnen! 
Met de verbouwing is er ook een vaste plek gecreeërd voor de peuterspeelgroep van Kidspalace. regelmatig is er overleg tussen de pedagogisch medewerkers van de peutergroep en de leerkrachten van de kleuters, om ervoor te zorgen dat er een ononderbroken ontwikkelingslijn is.  
Bij de kleuters werken de leerkrachten met de kinderen in vijf verschillende fasen. De kleine kring is geïntegreerd in het dagelijks handelen van de leerkracht.  
Alle kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen structureel Engels aangeboden. 

Onder begeleiding van het CPS (Het CPS is een adviesbureau voor het onderwijs), zijn we aan de slag gegaan met de zesde rol van de leerkracht. De zesde rol is vooral een coachende, stimulerende en begeleidende rol. Verder steekt deze rol in op de uitdaging leerlingen voor te bereiden op de snel veranderende en nog onbekende toekomst. Dit vraagt een proactieve houding om voortdurend passende vaardigheden te krijgen. Zicht krijgen op hóe je leert, wie je bent en welke keuzes je maakt, is hierbij van cruciaal belang.

We hebben drie verschillende methodes voor geïntegreerd zaakvakkenonderwijs uitgeprobeerd. We hebben een volledig project behandeld van Alles-in-1, van Blink en van Faqta. 
Na zorgvuldige evaluaties hebben we de keuze gemaakt verder te gaan met Faqta.
Volgend schooljaar zullen we voor zowel aardrijkskunde, als geschiedenis en natuur- en techniek aan de slag gaan met Faqta. Een methode die eigentijds is en waar de vaardigheden voor de 21e eeuw op een gestructureerde manier aan bod komen. 

Plannen voor schooljaar 2018 - 2019
- doorzetten van het vijf fasen onderwijs van de kleuters in een groep 2/3.
- implementatie van de methode Faqta.
- we gaan aan de slag met de interne communicatie en het effectief opzetten van de vergaderstructuur door gebruik te gaan maken van bordsessies. 
- leerlingen gaan aan de slag met het ontwikkelen van hun 21ste eeuwse vaardigheden.

 

 

 

7. De resultaten van het onderwijs

Sinds de invoering van Passend onderwijs moeten alle kinderen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Steeds meer kinderen in de klas werken met een eigen programma of op een ander niveau. Sommige kinderen hebben echter meer nodig of andere onderwijsbehoeftes. Deze leerlingen kunnen dan verwezen worden naar een speciale school, die de begeleiding wel kan bieden. In schooljaar 2017-2018 is er tussentijds één leerling naar het MKD verwezen. aan het begin van schooljaar 2018 - 2019 zullen 2 leerlingen starten op het Pluspunt, zij gaan daar verder in de DaVinci groep. Dat is 0,75% van ons leerlingaantal. 

7.1. Resultaten en analyses

Er wordt heel wat afgetoetst en getest op de basisschool. Alle resultaten, die uw kind behaald heeft, zijn voor u te zien via het ouderportaal van ParnasSys. De uitslag van de IEP eindtoets krijgt u via de mail en krijgt uw kind in een dichte envelop mee naar huis. Het resultaat van de andere toetsen vindt u terug op het rapport van het kind en in het ouderportaal van ParnasSys. In februari en in juni krijgt uw kind een rapport. Op dit rapport worden de resultaten uitgedrukt in een cijfer of letter (groep 3 t/m 8) afhankelijk van het beheersen van een onderdeel. De resultaten van de groepen 1 en 2 krijgt u in de vorm van een uitdraai van de leerlijnen van het jonge kind, een door de inspectie goedgekeurde manier van observeren.

Twee maal per jaar stellen de intern begeleiders een trendanalyse op. Door het opstellen van deze analyse kunnen we nauwlettend in de gaten houden of we het goede onderwijs bieden en of de leerlingen zich individueel, maar ook de groepen als geheel zich ontwikkelen naar verwachting. Als u geïnteresseerd bent in de trendanalyses, dan kunt u die inzien in het bijzijn van de directie of intern begeleiders. Daarbij zal overigens wel de wet op de privacy uitgevoerd worden, d.w.z. geen enkel resultaat van een ander dan uw kind is in te zien. We vermelden hier het totaal resultaat van de behaalde Centrale (cito) eindscores van de afgelopen schooljaren. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het verhaal (de trend) achter de score. De score op zich dekt niet de lading. Per jaar zal deze verschillen en bij elk cijfer hoort een verhaal:

  • Hoe is de samenstelling van de groep?
  • Zitten er leerlingen met een eigen leerlijn?
  • Zijn er leerlingen met een stoornis?
  • Zijn er leerlingen met een lage of juist hele hoge
    intelligentie?

Tot en met 2016 hebben wij de centrale (cito) eindtoets afgenomen, daarna zijn wij over gestapt naar de IEP toets.

DE AFGELOPEN JAREN WAREN DE CITOSCORES ALS VOLGT:

  • 2012 - 535
  • 2013 - 533
  • 2014 - 532
  • 2015 - 537,2
  • 2016 - 536,6

Het gemiddelde waar CITO vanuit gaat voor onze school ligt rond de 535. Belangrijk voor een optimale ontwikkeling en prestaties van uw kind zijn: een veilig klassenklimaat, sociale vaardigheden en inhoudelijk goed onderwijs wat geboden wordt.

DE RESULTATEN VAN DE IEP - TOETS
Sinds 2017 nemen wij de IEP-eindtoets af bij de leerlingen van groep 8

2017 - 75,3
In 2017 was het landelijk gemiddelde 78,3 en scoorden wij als school 75,3. 
In de trendanalyses van de afgelopen jaren was deze score al verwacht, deze groepen 8 hebben vanaf het begin van de school, onder het gemiddelde gescoord. Trots zijn wij op het feit dat in maar liefst 96% van de leerlingen het advies wat gegeven is in februari overeen kwam met het resultaat van de IEP-toets. We kennen de kinderen gelukkig goed en weten waar op andere gebieden hun talenten liggen (hoofd - hart - handen). 

2018 - 83.2
In 2018 was het landelijk gemiddelde 81.0, wij scoren daar als school boven. Net als vorig schooljaar hadden wij deze uitslag al verwacht. In deze groepen 8 zitten veel kinderen die onderwijs in de groeiklas hebben gevolgd. Belangrijk voor ons is om te kijken of de kinderen gescoord hebben conform het advies wat wij gegeven hadden. (komt de score van de eindtoets overéén met de mogelijkheden). Wederom zijn wij trots op het resultaat, bij een enkele leerling hebben we het advies heroverwogen. De meeste kinderen scoorden echter zoals we van hen hadden verwacht!

 

 

8. De zorg voor de kinderen

DE PLAATSING VAN EEN KIND OP SCHOOL
Over het algemeen komen kinderen als ze 4 jaar zijn naar school. Vanaf 3 jaar en 10 maanden mogen de kleuters komen wennen. De leerkracht waar uw kind bij in de klas komt, neemt contact met u op voor het maken van wenafspraken. In het begin zal er veelvuldig een terugkoppeling plaatsvinden vanuit de leerkracht om u te informeren. Na 4 weken vindt er een gesprek plaats tussen de ouders en de leerkracht.

We starten bij de kleuters met heterogene kleutergroepen. Dit betekent dat kinderen van groep 1 en 2 in dezelfde groep zitten. Bij kleuters spreken we echter liever over startende kleuters, kleuters die een jaar op school zijn en oudste kleuters. In de kleutergroepen zullen in de loop van het jaar nieuwe vier-jarige kinderen instromen. Ons streven is de kleutergroepen niet verder dan 30 kinderen te laten volstromen, mocht het nodig zijn, dan starten wij een instroomgroep op. 

Bij tussentijds instromen in de groepen 3-8 zal in overleg met de ouders, leerkrachten en intern begeleider gekeken worden welke groep het meest geschikt is. Een kind wordt pas toegelaten, nadat uit het onderwijskundig rapport van de andere school of instelling blijkt dat een leerling voldoende capaciteiten heeft voor onze school. Mocht uw kind extra zorg nodig hebben, dan bekijken wij voorafgaand aan de inschrijving of wij de zorg kunnen bieden die uw zoon/dochter nodig heeft. 

8.1. Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school

Alle toetsresultaten worden ingevoerd in ParnasSys en zijn voor de ouders via het ouderportaal zichtbaar. Ook notities over uw kind of verslagen van gesprekken worden in ParnasSys opgeslagen en zijn voor u zichtbaar. Van de leerkrachten kunt u verwachten dat zij dagelijks uw kind in de gaten houden. Opvallende zaken worden doorgesproken met de intern begeleider en met de ouders van het kind, ook dit wordt geregistreerd in het administratiesysteem ParnasSys. We maken gebruik van landelijke toetsen, zodat de resultaten van een leerling vergeleken kunnen worden met die van leeftijdgenootjes in Nederland.

In groep 2 worden in februari twee toetsen van CITO afgenomen: ordenen en taal voor kleuters. Deze hebben betrekking op de vakgebieden rekenen en taal.
In de groepen 3 t/m 8 toetsen we in februari en juni de onderdelen lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen met behulp van gestandaardiseerde toetsen van CITO. Mocht het nodig zijn, dan wordt in individuele gevallen ook de woordenschat toets afgenomen.

De kleuters krijgen aan het einde van het schooljaar hun rapport. De kinderen van groep 3 - 8 krijgen twee keer per jaar een rapport. 

In groep 8 wordt in mei de IEP eindtoets afgenomen. Alle bovengenoemde toetsen spelen een rol bij de schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs.

8.1.1. De leerlingenzorg, de intern begeleider

Binnen de school is een systeem voor de zorg- en aandachtskinderen. De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor het primaire onderwijs- en ontwikkelproces in de klas. Mochten er problemen optreden, dan bespreekt de groepsleerkracht deze met u als ouders en de intern begeleider. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorg. De intern begeleiders hebben aanvullende opleidingen en cursussen gevolgd, zodat zij de zorg voor uw kind goed in kaart kunnen brengen en op kunnen zetten binnen de school. Er wordt duidelijk in kaart gebracht wat de stimulerende factoren en de belemmerende factoren voor uw kind zijn. Deze worden breed in kaart gebracht, er wordt gekeken naar: het kind zelf, de klas waar het kind in zit, de groepsleerkracht(en) en de thuissituatie. Bij zorgleerlingen vinden er gesprekken volgens een vaste cyclus plaats met de groepsleerkracht, de intern begeleider (eventuele externe deskundigen) en u als ouder. Alles om de zorg en begeleiding goed op elkaar af te stemmen. De intern begeleider is er verantwoordelijk voor dat gemaakte afspraken uitgevoerd worden en dat er sprake is van een doorgaande lijn gedurende de jaren dat uw zoon/dochter op De Bouwsteen zit. 

Bij ons op school werken we met twee intern begeleiders:

  • groepen 1 - 4: Patricia Kanters (beschikbaar voor zorg en begeleiding op maandag, woensdagmiddag en donderdag)
  • groepen 5 - 8: Anita Yntema (beschikbaar voor zorg en begeleiding op maandag, woensdag en donderdagochtend)

8.1.2. Overleg groepsleerkracht - intern begeleider

Teamleden spreken de vorderingen van de leerlingen door met de intern begeleider. Enkele keren per jaar vindt binnen het team intervisie plaats. Ook vinden er in het kader van begeleiding gesprekken plaats tussen betreffende leerkracht, de ouders en de IB-er.
Meer hierover leest u in de volgende paragraaf. 

8.1.3. Communicatie met ouders

Vooraf vastgestelde momenten zijn belangrijk om de communicatie helder en transparant te houden. Wij vinden het belangrijk dat er tussen de ouders en school een goede samenwerking plaatsvindt, zodat het kind zich optimaal kan ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau. We maken hiervoor gebruik van de volgende momenten:

1: Begin schooljaar, alle leerlingen
In de tweede, derde en vierde week van het schooljaar vinden er 10 - minuten gesprekken plaats. De (beide) leerkrachten informeren de ouders over het welbevinden van hun kind in de klas en ouders informeren de leerkracht over het welbevinden thuis. De algemene ontwikkeling en het welbevinden van het kind staan centraal. In de groepen 6 en 7 is een vast gespreksonderwerp doelen komend schooljaar, werkhouding, huiswerkattitude en motivatie. Vanaf groep 6 zijn de kinderen bij de gesprekken aanwezig en zijn zij een actieve en betrokken gesprekspartner. 
Voorafgaand aan het gesprek vullen de ouders het ouderformulier omkeergesprekken in. 
Op initiatief van de ib-er zullen de gesprekken met de ouders van zorgleerlingen ook in deze periode plaatsvinden. De ib-er zorgt ervoor dat de gemaakte afspraken van voorgaande jaren doorlopen in het nieuwe schooljaar. De nieuwe leerkracht(en) zijn toehoorders in dit gesprek.

Voor de herfstvakantie wordt voor alle leerlingen de observatielijst Zien! ingevuld. 
De leerlingen vanaf groep 3 vullen de smileylijst van Harry Janssens in.
Mochten er opvallende punten uit naar voren komen, dan plant de leerkracht een gesprek in met de ouders. 

2: november/december, alleen 'grote' zorgleerlingen
In week 47, 48 en 49 vinden er 15 minutengesprekken plaats met de leerkracht en intern begeleider over de voortgang.  

3: Rondom de voorjaarsvakantie, alle leerlingen
Er vindt een tweede oudergesprek plaats. De algemene ontwikkeling, welbevinden en resultaten, staan centraal. Voor de zorgleerlingen wordt een 20-minutengesprek met de ib-er en de leerkracht(en) ingepland.

4: mei/juni, alleen ‘grote’ zorgleerlingen
Er vinden 15 minutengesprekken plaats met de leerkracht en intern begeleider over de voortgang (leerlingen met een OPP) en het eventueel doubleren van een leerling.

5: Einde schooljaar, alle leerlingen op aanvraag van leerkracht of ouders
Aan het einde van het schooljaar vindt er een oudergesprek plaats als of de leerkracht of de ouders dit wenselijk vinden, eventueel kan de ib-er bij dit gesprek gevraagd worden.

Naast de reguliere gesprekkencyclus hebben ouders op de volgende momenten de mogelijkheid om contact te hebben met de leerkracht:

  • Telefonisch: tussen 8.00 - 8.15 uur. Hier kan gebruik van gemaakt worden in het geval van uitzonderlijke gevallen. Denk aan ziekte/ziekenhuisopname/overlijden etc. van gezinsleden, ouders of grootouders.
  • Telefonisch: na schooltijd kunnen ouders de leerkracht bellen of neemt de leerkracht contact op met de ouders.
  • Persoonlijk gesprek: Ouders en leerkrachten kunnen met elkaar een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek na 15.30 uur
  • Mail: ouders en leerkrachten kunnen elkaar via de mail op de hoogte houden over afspraken/gebeurtenissen in de klas of thuis. De leerkracht reageert in principe op werkdagen binnen 24 uur.

8.2. Passend onderwijs

Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband (SWV) passend primair onderwijs Hoeksche Waard 28.04. Het motto van het SWV 28.04 is: “Geen kind het eiland af”. Dit wil zeggen dat wij er naar streven elk kind dicht bij huis passend onderwijs te bieden. Helaas kan dit niet altijd. De basisondersteuning en de extra ondersteuning van de school is niet altijd toereikend.

Wat betekent dit voor u als ouder en voor uw kind?

Naast de expertise van de leerkracht en intern begeleider wordt er externe hulp ingezet. Als deze onvoldoende blijkt te zijn, dan wordt uw kind aangemeld bij de ondersteuningscommissie van het samenwerkingsverband. Zij brengen vervolgens een advies uit over op welke school uw kind het beste kan leren en zich kan ontwikkelen. 

8.2.1. Aanmelding en toelating

Tijdens het kennismakingsgesprek nemen wij het onderwijsaanbod van onze school met u door met de vraag of ons onderwijsaanbod voldoende is afgestemd op de mogelijkheden van uw kind. Twijfelen wij daaraan dan volgen wij het stappenplan dat beschreven is in het Ondersteuningsplan deel 2 paragraaf 5.2 waarin staat dat een school bij niet-plaatsing of verder onderzoek een beroep kan doen op de Ondersteuningscommissie.
De Ondersteuningscommissie zal vervolgens samen met u en ons kijken waar uw kind het beste op zijn of haar plaats is.

8.2.2. Zorgtraject

Het kan zijn dat het met uw kind niet goed gaat bij ons op school. U maakt dat thuis op uit de verhalen van uw kind of u hoort dit van de leerkracht. Vaak betreft het klachten op
het gebied van:

1. De leerstof. Deze is onvoldoende afgestemd op de mogelijkheden van uw kind.
2. Begeleiding door de leerkracht. De instructie is te snel, te weinig of te moeilijk voor uw kind.
3. Welbevinden. Uw kind gaat met tegenzin naar school. Uw kind wordt gepest of heeft geen succes.
4. Gedrag. Uw kind verstoort de les, is sterk terug getrokken of toont geen betrokkenheid.

Wat mag u van ons verwachten en wie komt u tegen in het Zorgtraject?
We onderscheiden de volgende stappen:

- Niveau van de leerkracht: De leerkracht zal met u in gesprek gaan en proberen de klachten te verhelpen. U kunt daar vaak een bijdrage aan leveren. Samen met ouders aan de slag is effectiever.
- Niveau van de intern begeleider: Als de leerkracht er onvoldoende in slaagt om samen met u de klachten te verhelpen dan gaat de intern begeleider samen met de leerkracht en u aan de slag. Een en ander wordt op schrift gesteld, via het ouderportaal van ParnasSys kunt u altijd de verslagen terugvinden. 
- Niveau van de extern begeleider: Als voorgaande stappen niet leiden tot voldoende resultaat gaat een extern begeleider aan de slag. Dit kan een aan school verbonden orthopedagoog zijn of een expert op gebied van hoogbegaafdheid en/of schoolmaatschappelijk werker als de klacht ook met de thuissituatie heeft te maken. De externe begeleider gaat met de leerkracht aan de slag met als doel de klachten weg te nemen. Wij vinden een open communicatie en samenwerking hierbij erg belangrijk. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de klachten opgelost of verminderd worden.
- Niveau van Ondersteuningscommissie: Een ieder heeft zijn uiterste best gedaan maar de interventies hebben niet geleid tot gewenst resultaat. Wij melden uw kind aan bij de Ondersteuningscommissie. De Ondersteuningscommissie gaat in gesprek met ons, het kind en met u.

Daaruit komt een van de volgende adviezen:
1. een pre-ambulant medewerker gaat de school
ondersteunen.
2. plaatsing van uw kind op een andere basisschool.
3. plaatsing van uw kind op een speciale basisschool in
Oud-Beijerland.
4. plaatsing van uw kind op een speciale school.
Voor vragen kunt u zich wenden tot de directeur of intern begeleider van de school. Mocht dit naar uw beleving onvoldoende duidelijkheid geven dan kunt u zich wenden tot de directie van het SWV:

M.L. Strootman
Maseratilaan 14
3261 NA Oud-Beijerland
Tel.: 0186 - 62 14 61
r.strootman@csgdewaard.nl

M.P. den Hartog
Biezenvijver 5
3297 GK Puttershoek
Tel. 078 - 62 95 994
denhartog@acishw.nl

www.swv28.04.nl

8.2.3. Faciliteiten voor kinderen met speciale onderwijsbehoeftes

Kinderen die extra zorg en begeleiding nodig hebben, kunnen dat op de volgende manier bij ons op school krijgen:

- kinderen met dyslexie krijgen aanpassingen in hun programma, de tekst kan bijveerbeeld gesproken worden, schrijffouten tellen niet mee etc. (zie voor de specifieke benadering het protocol dyslexie). Wij werken preventief om de problemen voor kinderen met dyslexie te beperken. We gebruiken hiervoor de methode Bouw!, waardoor kinderen met een verhoogd risico op dyslexie al op jonge leeftijd, spelenderwijs op een Chromebook, gestructureerd met letters en lezen aan de slag gaan. 

- kinderen met rekenproblemen kunnen in overleg met één van de intern begeleiders een groep verder rekenen als ze een grote voorsprong hebben of een groep terug rekenen bij een grote achterstand. De rekentijden op school zijn van groep 3 - 8 gelijk. 

- kinderen met sociaal - emotionele problemen kunnen extra begeleiding krijgen van onze schoolmaarschappelijk werker of kunnen een coole kikkertraining volgen bij Ed Meerburg. 

- kinderen met gedragsproblemen kunnen extra begeleiding krijgen van onze gedragsspecialisten: Patricia Kanters (voor de kinderen uit groep 1 - 4) en Marjo van der Vorm (voor de kinderen van groep 5 - 8)

- kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn kunnen wekelijks een ochtend meedraaien in de groeiklas. Hiervoor zijn verantwoordelijk Sandra Achterberg en Sandra Boekee. 

8.2.4. Plaatsing en verwijzing van leerlingen met specifieke behoeften

Zowel zittenblijven als een groep overslaan behoort tot de mogelijkheden. Dit zijn beslissingen die niet zomaar genomen worden, vanaf ongeveer februari is dit een onderwerp wat regelmatig met de leerkracht(en), intern begeleider en ouder(s) besproken wordt. De school heeft hierbij de eindbeslissing. Hoogbegaafde leerlingen kunnen aangepast materiaal krijgen om hun “honger te stillen”. Als een leerling daarvoor in aanmerking komt, kan hij voor een dagdeel in de week naar een kangoeroegroep. 

8.2.5. Schoolmaatschappelijk werk

Wekelijks komt de medewerker van schoolmaatschappelijk werk op onze school. Onze SMW-er is Fleur Krebbers. Zij is er voor adviezen, ondersteunende gesprekken en/of doorverwijzing naar andere instanties. U kunt altijd een afspraak maken. Dit kan direct of via een van de IB-ers van onze school.

8.2.6. Onderzoeken door de GGD

In groep 2 en in groep 7 worden alle kinderen onderzocht door een arts of verpleegkundige van de GGD. Bijzonderheden worden met u besproken of krijgt u te horen via de leerkracht van de groep.

8.2.7. Logopedie

In groep 2 worden alle kinderen onderzocht door de logopediste. Zij maakt een rapport op van de kinderen die ondersteuning op dit gebied nodig hebben, maar doet niet de behandelingen, die nodig zijn. Deze moeten de ouders zelf regelen in samenspraak met school.

8.3. De overgang van De Bouwsteen naar het voortgezet onderwijs

In groep 6 wordt gestart met het richting geven naar het voortgezet onderwijs. We vinden het belangrijk om kinderen goed voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. We proberen zo zorgvuldig mogelijk het juiste niveau te bepalen voor de kinderen. We hebben hiervoor het volgende stappenplan opgesteld.

  • In februari van groep 6 wordt de plaatsingswijzer ingevuld en wordt deze kort besproken tijdens de 15-minutengesprekken. De plaatsingswijzer wordt middels een algemene informatiebrief aan de ouders toegelicht.
  • In februari van groep 7 wordt de plaatsingswijzer ingevuld en wordt er een voorlopig advies afgegeven, tijdens een 15-minutengesprek gekoppeld aan het rapport. Dit advies wordt in overleg met de intern begeleider geformuleerd en besproken met de ouders in februari.
  • In juni van groep 7 bekijkt de leerkracht nauwkeurig of de resultaten van de cito E7 toets in lijn liggen met het afgegeven voorlopige advies in februari. Mochten hier grote afwijkingen geconstateerd worden, dan neemt de leerkracht contact op met de ouders.
  • In juni van groep 7 vinden er gesprekken plaats met de ouders en intern begeleider voor de kinderen die in aanmerking komen voor LWOO. (leerweg ondersteunend
    onderwijs)
  • In oktober wordt er in groep 8 een gesprek gehouden n.a.v. het advies wat in februari groep 7 is gegeven, wordt kritisch gekeken, ontwikkelt het kind zich in de lijn der verwachting?
  • In oktober wordt er een informatie-avond vanuit het VO georganiseerd op school.
  • In november worden de leerlingen die in aanmerking lijken te komen voor LWOO onderzocht.
  • In december vinden de LWOO gesprekken, naar aanleiding van de uitslag, met ouders plaats.
  • Op basis van de tot nog toe gegeven adviezen en het bezoeken van de open dagen, spreken ouders hun voorkeur (voor 31 januari) uit voor plaatsing op het voortgezet onderwijs in Dordrecht, de Hoeksche Waard of Barendrecht.
  • In februari vinden de definitieve adviesgesprekken plaats, tijdens dit gesprek worden de ingevulde documenten met de ouders doorgenomen en eventueel nog aangevuld of aangepast. Voor 1 maart worden de leerlingen door de ouders met
    een LWOO-advies aangemeld. Voor 1 april worden de leerlingen door de ouders aangemeld bij het voortgezet onderwijs.

9. De leraren

We streven er naar om per groep structureel niet meer dan twee leerkrachten les te laten geven. Mocht een leerkracht ziek zijn, dan wordt er vervanging ingezet, dat is vaak een leerkracht uit de bovenschoolse vervangingspool.

9.1. Scholing van leraren

Van onze leerkrachten verwachten wij dat zij zich voortdurend nascholen om aan de hooggestelde verwachtingen te kunnen voldoen. Binnen de stichting worden er allerlei cursussen en workshops aangeboden. Als team volgen we ook gezamenlijk een nascholingstraject.

Schooljaar 2015 - 2016: de vijf rollen van de leraar. (CPS)
Schooljaar 2016 - 2017: de derde rol van de leraar (CPS)

Schooljaar 2017 - 2018:
Team: de zesde rol van de leraar (CPS) 
Met de introductie van de zesde rol van de leraar, de leercoach, krijgt het coachen van het leerproces de aandacht die het verdient. Om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs ook deze zesde rol van de leraar nodig.
MT: Het opzetten van effectieve bordsessies (Floor ter Wal training en coaching)
het verbeteren van de interne communicatie en het efficient inzetten van onderwijsverbeteringen. 

Schooljaar 2018 - 2019 Het opzetten van effectieve bordsessies (Floor ter Wal training en coaching) 
Komend schooljaar gaan we als team aan de slag met:
- het opzetten van een effectief teambord.
- het komen tot een onderwijsdialoog op inhoud. 
- het aanleren van feedback geven en ontvangen. 

9.2. De inzet van onderwijsassistenten

Iedere dag van de week hebben wij een onderwijsassistent. De onderwijsassistent heeft een ondersteunende taak binnen de groep of werkt op individueel niveau met kinderen. De onderwijsassistent draagt geen eindverantwoordelijkheid, dit is altijd een groepsleerkracht. 

9.3. De begeleiding en inzet van stagiaires van PABO’s

De PABO vraagt ons ieder jaar stagiaires op te nemen. Wettelijk zijn we verplicht deze te begeleiden. De stagiair valt altijd onder de verantwoordelijkheid van de toegewezen leerkracht. In het vierde jaar van de PABO, start de eindstage, deze wordt de LIO - stage (Leraar in Opleiding) genoemd. Tijdens deze stage staat de LIO-stagiair een aantal dagen in de week zelfstandig voor de groep. De groepsleerkracht is wel aanwezig in de school, maar niet in de klas. 

9.4. Maatregelen ter voorkoming van lesuitval

Bij ziekte van een leerkracht wordt gekeken op de invallijst of er invallers beschikbaar zijn. Als dit niet lukt wordt er gekeken naar de parttimers of daar nog ruimte is. Als dit niet lukt dan wordt gekeken of er ambulante personen binnen de school hun afspraken / werk kunnen verschuiven en de groep over kunnen nemen. Mocht dat niet lukken dan kan de groep opgedeeld worden, waarbij voorop staat dat de lessen redelijk doorgang kunnen vinden. Mocht bovenstaande niet tot de mogelijkheden behoren, wordt in overleg met de bovenschoolse directie besloten tot het vrij geven van de groep. Hierbij worden de ouders zo vroeg mogelijk ingelicht en zorgen we voor toezicht van die leerlingen die niet elders terecht kunnen, zodat opvang altijd gegarandeerd is.

10. De ouders

Het belang van de betrokkenheid van ouders
School en thuis vormen een eenheid. Wij vinden een goede samenwerking met ouders erg belangrijk. Als wij op school weten wat er thuis leeft en thuis weet u wat er op school gebeurt, is dit alleen maar bevorderlijk voor het welzijn van uw kind. Daarom kunt u altijd na schooltijd een afspraak maken met de leerkracht van uw kind. Verder zijn er contactavonden en informatieavonden. Ook kunt u meewerken via de ouderraad en meedenken via de medezeggenschapsraad (werkwijzen van beide raden zijn op school verkrijgbaar). De website en de nieuwsbrief geven alle informatie die u nodig heeft. En deze schoolgids .............. natuurlijk ook! U krijgt de schoolgids digitaal toegestuurd aan het begin van het schooljaar, verder is hij het gehele jaar te downloaden van de website.

10.1. Ouderhulp

Op sommige momenten kunnen we beslist niet zonder uw hulp.
We denken hierbij aan:

  • klassenouders
  • begeleiding van groepen bij excursies
  • toezicht bij het overblijven
  • hulp bij het computergebruik van de kinderen
  • enz. enz.

Voor het opgeven van hulp bij al deze activiteiten krijgt u regelmatig een oproep. Deze hulp vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Het spreekt vanzelf dat bij alle activiteiten, waar ouders bij betrokken zijn, de school de leiding en verantwoordelijkheid blijft houden.

10.2. De ouderraad

De ouders die zitting hebben in de ouderraad ondersteunen de activiteiten die in de school plaatsvinden. Tijdens het schooljaar wordt hierover regelmatig vergaderd. Feesten die de ouderraad organiseren of een belangrijke bijdrage aan leveren zijn: Sinterklaas, Kerst- en Paasfeest, sportdag, avondvierdaagse, de kinderboekenweek enz. Eén keer per jaar legt de Ouderraad verantwoording af aan de Medezeggenschapsraad over de financiën. 

Mocht u graag mee willen helpen op school, dan kunt u zich opgeven bij Deborah van Waardenburg (voorzitter). vriendenvandeb@hotmail.com

10.3. De (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad

Op basis van de Wet op de Medezeggenschapsraad in het onderwijs is een aantal gekozen ouders en personeelsleden lid van de Medezeggenschapsraad (MR). Op onze school zijn dat reglementair vier ouders en vier personeelsleden. De MR heeft het recht om mee te denken en te praten en soms mee te beslissen over dingen die de school aangaan. Deze onderwerpen zijn vastgelegd in het reglement van de MR. Het gaat dan om instemmen en adviseren. De MR kan kandidaten naar voren brengen voor de GMR, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, van de CSG De Waard. De GMR vergadert zes keer per jaar met de Voorzitter van het College van Bestuur als vertegenwoordiger van de stichting. Hier worden alle zaken, die spelen op stichtingsniveau, besproken. Het reglement van de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs wordt gehanteerd.

10.4. Werkgroep identiteit

Om op het gebied van identiteit visie en beleid te ontwikkelen en de uitkomsten te bewaken heeft de school een aparte werkgroep identiteit. In deze werkgroep hebben afgevaardigden van het personeel, de MR, OR, een vertegenwoordiger van de plaatselijke Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerk en Christelijke Gereformeerde Kerk en een lid van een van de Evangelische Gemeentes zitting. Zij vergaderen twee maal per jaar en brengen advies uit aan de directeur. Op stichtingsniveau bestaat op het gebied van identiteit een werkgroep, de fakkeldragers. Eén leerkracht van ons team vertegenwoordigt onze school.

10.5. Geldelijke bijdrage van ouders

Wij vragen van alle ouders een (vrijwillige) ouderbijdrage van €17,50 per kind. Van deze ouderbijdrage worden extra, niet-onderwijskundige, activiteiten bekostigd. Denk hierbij aan het sinterklaascadeautje, een attentie met de kerst, een ijsje met warm weer, het springkussen met Koningsdag etc. 
De ouderraad beheert deze gelden en maakt jaarlijks een begroting op. De MR houdt zicht op de uitgaven.

Ons bankrekeningnummer is: NL 62 RABO 0323021743 t.n.v. De Bouwsteen. U wordt vriendelijk verzocht bij het overmaken de naam en groep van uw kind(eren) weer te geven.

10.6. Schoolverzekering voor leerlingen

Alle leerlingen zijn bij alle door de school georganiseerde activiteiten in en buiten de school middels een overkoepelende verzekering verzekerd. Lichamelijk letsel dat het gevolg is van schoolse activiteiten kan verhaald worden. In andere gevallen wordt de WA-verzekering van de betreffende ouders aangesproken.
Zie voor nadere details de polis van de schoolverzekering.

10.7. Schade tijdens schooltijd

De stichting heeft voor alle scholen een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten bij de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs. Deze verzekering dekt schades die zijn ontstaan als gevolg van nalatig handelen van de school. Het is dus niet zo dat deze verzekering alle schades dekt, die tijdens schooltijd ontstaan. Vaak vallen schades onder de verzekering van de ouders van een leerling. Indien u twijfelt, kunt u contact opnemen met het bestuurskantoor.

10.8. Schade aan spullen van school

De kinderen krijgen een aantal dingen van school in bruikleen. Wij gaan ervan uit dat kinderen hier zorgvuldig mee omgaan.Als deze vervangen moeten worden vanwege onzorgvuldig gebruik door de leerling, brengen we dit bij u in rekening. Hierbij denken wij vooral aan meubilair en een Chromebook €350,-.

11. Praktisch...

Dit hoofdstuk heeft als doel een aantal punten voor u handig onder elkaar te zetten, welke te maken hebben met de dagelijkse gang van zaken. 

 

11.1. Voor schooltijd

Om 8.20 uur en om 12.55 uur, gaat de bel en moeten de leerlingen naar binnen. De ouders en verzorgers van de kleuters kunnen hun kinderen naar binnen brengen. De ouders nemen bij de deur afscheid en de leerkracht begroet de kinderen. De lessen beginnen om 8.30 uur en 13.00 uur, de schooldeuren zullen dan ook sluiten. Komt uw kind regelmatig te laat, dan zal de leerkracht u hierop aanspreken. Na 9x zijn wij verplicht hierover een melding te maken bij Leerplicht. Bij verzuim (bijv. ziekte) moet er een telefonische melding van thuis zijn. Zo niet dan belt de school binnen een half uur na aanvang van de lessen naar huis op.

11.2. Verlof aanvragen

Zoals u weet, zijn kinderen, vanaf de leeftijd van 5 jaar, leerplichtig. Slechts in zeer dringende gevallen kan hiervan worden afgeweken. De overheid heeft deze regels vastgesteld en de gemeente heeft een folder uitgegeven waarin e.e.a. beschreven is. Denkt u in aanmerking te komen voor extra verlof dan kunt u dit aanvragen via een formulier dat op school te verkrijgen is bij de directeur. De eerste 2 weken van het schooljaar mag er geen verlof gegeven worden voor vakantie. Dit heeft te maken met de groepsvorming van een klas na de zomervakantie. Via de website is het formulier ook te downloaden. De directie van de school beslist over zo’n verzoek. Overtreding van de leerplichtwet moeten wij altijd doorgeven aan het leerplichtbureau. De consequenties van de overtreding zijn uiteraard voor rekening van de ouders.

Opmerking:

  • Vierjarigen hoeven geen verlof aan te vragen. Een berichtje is voldoende.
  • Vijfjarigen mogen, als overbelasting van het kind dreigt, max. vijf uur per week verlof hebben. Dit gaat in overleg met de leerkracht en directeur.

11.3. Verwijderingsprocedure

In uitzonderlijke gevallen kan een leerling (tijdelijk) de toegang tot de school worden ontzegd. Uiteraard is er in dit soort gevallen overleg tussen ouders, leerkracht, directie en bestuur. Ook kan een leerling van school verwijderd worden. De Voorzitter van het College van Bestuur is hiertoe gemandateerd door de stichting. De procedure “Verwijdering leerlingen” is op school aanwezig en kan op verzoek worden ingezien.

11.4. Zwem- en gymrooster 2018 - 2019

  gym dinsdag gym donderdag zwemmen
groep 2/3a   14.30 - 15.15  
groep 3b   14.30 - 15.15  
groep 4a 14.15 - 15.15   ma 14.30 - 15.15
groep 4b 14.15 - 15.15   do 13.00 - 13.45
groep 5a 13.15 - 14.15   woe 10.00 - 10.45
groep 5b 13.15 - 14.15   vrij 11.30 - 12.15
groep 6a   13.15 - 14.30  
groep 6b   13.15 - 14.30  
groep 7a 10.45 - 12.00    
groep 7b 10.45 - 12.00    
groep 8a   10.45 - 12.00  
groep 8b   10.45 - 12.00  

11.5. Vakantierooster 2018 - 2019

De vakantietijden voor schooljaar 2018-2019 zijn:

  • Herfstvakantie 22 t/m 26 oktober 2018
  • Kerstvakantie 24 december 2018 t/m 4 januari 2019
  • Voorjaarsvakantie 22 februari t/m 1 maart 2019
  • Paas-/meivakantie 19 april t/m 3 mei april 2019
  • Hemelvaartsvakantie 29 t/m 31 mei 2019
  • Pinkstervakantie 10 t/m 12 juni 2019
  • Zomervakantie 22 juli t/m 30 augustus 2019

Extra vrije dagen/studiedagen:
maandag 3 september
woensdag 3 oktober
maandag 11 en dinsdag 12 februari



11.6. Schoolafspraken

Om de school goed en soepel te laten verlopen hebben wij een aantal afspraken met elkaar gemaakt. In de volgende paragrafen vindt u de afspraken overzichtelijk terug.

11.6.1. Even binnenlopen....

Bij de directeur (Renate Vliet):
Op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend kunt u tussen 8.30 – 9.00 uur zonder afspraak binnenlopen bij de directeur. Zij plant reguliere afspraken in vanaf 9.00 uur, zodat u altijd de kans heeft even binnen te lopen.

Bij de intern begeleider:
juf Patricia (groep 1 - 4), maandag 8.30 - 9.00 uur
juf Anita (groep 5 - 8),  woensdag 8.30 - 9.00 uur.

Bij de groepsleerkracht:
Na schooltijd kunt u altijd een afspraak aanvragen met de leerkracht.

11.6.2. Nieuwsbrief

Iedere 2 weken komt er een nieuwsbrief uit. Doel van de nieuwsbrief is om u als ouders, verzorgers, op de hoogte te houden van de lopende zaken, meest recente ontwikkelingen etc. De nieuwsbrief wordt via de mail naar u verzonden en op de website geplaatst. 

11.6.3. Jaarkalender

Alle activiteiten staan gepland in de jaarkalender, welke u aan het begin van het schooljaar ontvangt. Ook kunt u deze zien in het ouderportaal van ParnasSys.

11.6.4. Zending

In alle groepen wordt elke maandag zendingsgeld opgehaald. Deze bijdrage is vrijwillig. Het geld wordt besteed aan een project dat is uitgekozen door de zendingscommissie. Per jaar sparen we voor een doel dat van tevoren bekend gemaakt zal worden. Daarnaast ondersteunen we ook vier adoptiekinderen. 

11.6.5. Huiswerk

Om de kinderen goed voor te bereiden op het voortgezet onderwijs krijgen de leerlingen regelmatig huiswerk mee. Voor het noteren van het huiswerk is een agenda in de groepen 7 en 8 verplicht. We adviseren u er op te letten dat uw kind dit huiswerk goed over de week leert verdelen. (6x10 minuten is beter dan 1x60 minuten) Het is beslist niet de bedoeling om uw kind te overbelasten. Daarom: zijn er problemen, bespreek ze met de groepsleerkracht.

 

11.6.6. Luizencontrole

Helaas krijgen we soms te maken met het feit dat kinderen luizen in het haar hebben. Ze doen die op tijdens diverse gelegenheden (school, sport, jeugdclubs, kortom overal waar kinderen samenkomen). Om nu het probleem te beperken, hebben we een procedure opgezet. Deze luidt als volgt: Een aantal moeders heeft instructies gekregen van de GGD. Zij controleren op gezette tijden alle kinderen. Zij doen dat door in kleine groepjes de hoofden van de kinderen te bekijken. Op lijsten tekenen zij voor elk kind aan of er luizen aanwezig zijn of niet. De kinderen horen hier uiteraard niets van. De leerkracht zal in voorkomend geval contact met u opnemen. Omdat aanwezige neten na twee weken uitkomen, zal na twee weken een hercontrole plaatsvinden. Dan worden ook de kinderen gecontroleerd, die tijdens de eerste sessie ziek waren. Bovenstaande procedure zal na iedere vakantie van een week of langer uitgevoerd worden. Ook zal dit gebeuren in de groep waar een tussentijdse melding gedaan wordt. Bij een tussentijdse controle ontvangt u van ons altijd vooraf een brief met de aankondiging, zodat u niet overvallen wordt door deze manier van doen. Om op school het overlopen van luizen te voorkomen, hebben we de aanschaf van een luizencape of een luizenzak verplicht gesteld. De kosten zijn €5,- of €10,-. Beide zijn op school te verkrijgen. Schaft u er zelf een aan, vraag dan even welk type toegestaan is. Als de luizenplaag bij een leerling zeer hardnekkig is, kunnen we ertoe besluiten, dat die leerling eerst thuis behandeld wordt en niet naar school kan.

11.6.7. Fietsen en rollend speelgoed

Fietsen
Kinderen mogen alleen op de fiets naar school als de afstand school-huis dit noodzakelijk maakt (meer dan 10 minuten lopen) i.v.m. de beperkte ruimte van de stalling. Als uw kind met de fiets naar school mag komen, dan krijgt uw kind een nummertje, zodat het weet waar het de fiets moet stallen. We dragen als school geen verantwoordelijkheid voor beschadigingen aan of wegraken van fietsen. Het toezicht op de stalling is minimaal.

Steppen en al het andere rollende speelgoed (skeelers, heelys, wheelies, skateboards etc.)
Steppen moeten geplaatst worden bij de fietsenstalling. De indeling van het plein leent zich niet voor skateboarden, steppen en ander rollend speelgoed. De kinderen mogen hiermee dus tussen 8.00 – 15.30 uur niet op het plein en in de school.

11.6.8. Verjaardagen en snoepen

Als uw kind jarig is, wil het graag trakteren. Wij zien het liefst gezonde traktaties.
Aangezien we te maken hebben met 15 groepen kost het langs de groepen gaan teveel tijd.

We hebben daarom de volgende afspraken gemaakt:
- de kleuters gaan de klassen langs bij de kleuters.
- de kinderen van de groepen 3, 4 en 5 gaan alleen bij deze groepen langs.
- de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 bezoeken bij hun verjaardag alleen deze groepen.

Snoepen
Tijdens de les en bij de overblijf mag niet gesnoept worden (ook geen kauwgom). Wilt u er daarom op letten, dat uw kind geen snoep mee naar school brengt?

11.6.9. Schoeisel en (gym) kleding

Schoeisel en kleding
De kinderen mogen niet met kaplaarzen en hoofddeksels het lokaal in. Ze kunnen deze bij de kapstok neerzetten.Het is dan handig als ze voor in de klas pantoffels o.i.d. bij zich hebben. Graag in alle laarzen, tassen en gymspullen de naam schrijven. Dit om verwarring te voorkomen. Ook is het handig om bij de kleinere kinderen de jassen van een naam te voorzien. Op school worden de jassen in de luizencape gehangen.

Gymkleding
Vanaf groep 3 is de volgende gymkleding verplicht: een korte broek en een shirt (of een balletpakje) en gymschoenen, die niet buiten gedragen zijn. 

11.6.10. Mobiele telefoons

Deze zijn in de klas en onder schooltijd verboden. Als het toch nodig is dat een kind een mobiele telefoon mee naar school neemt, dan blijft de telefoon in de tas óf wordt deze in een speciale bak bij de leerkracht ingeleverd. 

11.7. Sponsoring

Door sponsoring zijn bepaalde activiteiten, materialen of middelen wel beschikbaar, terwijl dat zonder sponsoring niet zo zou zijn. Wij zijn blij met bedrijven die ons willen sponsoren, maar wij stellen daar wel voorwaarden aan. De belangrijkste regels zijn dat sponsoring niet mag leiden tot verplichting én het mag geen nadelige invloed hebben op kinderen, groepen of de school.

Beleid wat betreft sponsoring is beschreven in een vastgestelde regeling. Deze is op school in te zien. 

12. Adressenlijst CBS De Bouwsteen

SCHOOL
CBS De Bouwsteen
Vlasakker 3, 3295 SH
’s-Gravendeel
Tel. 078 - 67 33 260
E-mail: debouwsteen@csgdewaard.nl
3295 SH, ’s-Gravendeel

HET SCHOOLTEAM
De leerkrachten zijn te bereiken via hun e-mailadres. Boodschappen voor de volgende dag doorgeven voor 18.00 uur van de dag ervoor om er zeker van te zijn dat het op tijd gelezen wordt. Ziekmeldingen telefonisch doorgeven a.u.b.

Renate Vliet (directeur, iedere dag, om de week op woensdag)
r.vliet@csgdewaard.nl
tel. 06-55724772 (alleen in geval van nood)

Sari Visser (adjunct directeur ma, om de week op woe en do)
s.visser@csgdewaard.nl

Patricia Kanters (IB groep 1 & 4, maandag en donderdag)
p.kanters@csgdewaard.nl

Anita Yntema (IB groep 5 - 8, dinsdag, woensdag en donderdagochtend)
a.yntema@csgdewaard.nl

Annemarie Snaayer (co-teacher ma, do)
a.snaayer@csgdewaard.nl

Denise Roos (onderwijsassistent)
d.roos@csgdewaard.nl

Cynthia Preesman (groep 1a-2a, ma, di, wo, vrij)
c.preesman@csgdewaard.nl

Geertje van der Hoek (groep 1a-2a, do)
g.vanderhoek@csgdewaard.nl

Jeanette Baars (groep 1b-2b, ma en di)
j.baars@csgdewaard.nl

Maja Markesteijn (groep 1b-2b, woe, do, vr)
m.markesteijn@csgdewaard.nl

Marianne de Zeeuw (groep 1c-2c ma en di)
m.dezeeuw@csgdewaard.nl

Marlies Giesen (groep 1c-2c, woe, do en vrij)
m.giesen@csgdewaard.nl 

Marcelle Nieuwstraten* (groep 2/3, ma, di, do en vrij)
m.nieuwstraten@csgdewaard.nl

Patricia Kanters (groep 2/3, woe)
p.kanters@csgdewaard.nl

Corrie van Weelden (groep 3b, ma, di en woe)
c.vanweelden@csgdewaard.nl

Marjolijn Rozendaal (groep 3b, do, vrij)
m.rozendaal@csgdewaard.nl

Jorien van Asperen (groep 4a, ma, di, vrij)
j.vanasperen@csgdewaard.nl

Sarina Niemansverdriet (groep 4a, wo en do)
s.niemansverdriet@csgdewaard.nl

Corry van den Worm (groep 4b, ma, di en woe)
c.vandenworm@csgdewaard.nl

Sandra Achterberg (groep 4b, do en vrij)
s.achterberg@csgdewaard.nl

Marjo van der Vorm (groep 5a, ma en di)
m.vandervorm@csgdewaard.nl

Anke Hertog (groep 5a, woe, do en vrij)
a.hertog@csgdewaard.nl

Annemarie Oskam (groep 5b, ma, di)
a.oskam@csgdewaard.nl

Esther Jager (groep 5b, woe, do, vrij)
e.jager@csgdewaard.nl

Linda Velgersdijk (groep 6a, ma, di, vrij)
l.velgersdijk@csgdewaard.nl

Sandra Boekee (groep 6a, woe en do)
s.boekee@csgdewaard.nl

Karen Wolthuis* (groep 6b ma, di, do, vrij)
k.wolthuis@csgdewaard.nl

Ed Meerburg (groep 6b, woe)
e.meerburg@csgdewaard.nl

Femke Wesdijk (groep 7a)
f.wesdijk@csgdewaard.nl

Ernst - Jan Huising (groep 7b)
e.huising@csgdewaard.nl

Willy Koster* (groep 8a, ma, di, do, vr)
w.koster@csgdewaard.nl

Annemarie Oskam (groep 8a, woe)
a.oskam@csgdewaard.nl

Wilko Vergeer (groep 8b)
w.vergeer@csgdewaard.nl


* vormen, samen met onderstaande ouders, de medezeggenschapsraad.

MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
Te bereiken via: mr.debouwsteen@csgdewaard.nl
Niels van der Schans, voorzitter. (vader van Sarah groep 7a en Liv groep 4b)
Nicole Boudewijns-Bezemer (moeder van Kate groep 5a en Stella groep 2/3a)
Jeroen van Dongen (vader van Elin groep 7b)
Wilco van Straten (vader Esmee groep 6b en Fabian 1c/2c )


GEMEENSCHAPPELIJKE MEDEZEGGENSCHAPSRAAD(GMR)
Te bereiken via:
www.csgdewaard.nl/de-gmr
Marjon Dekker (namens de ouders)
Corry van den Worm (namens het team)

12.1. Ouderraad

Voorzitter:                Deborah van Waardenburg
Algemeen adjunct:       Diana de Vos
Secretaresse:            Ingeborg Levering
Penningmeester         Nienke Zielstra
 
Erna van Berkel
Mariska den Boer
Yvonne den Boer-Vorthoren
Miriam Bogers
Tamara Dubbeldam
Leontine van Elsen
Claudia de Geus
Mirjam Groen
Diana de Kreek
Karin Kurtz
Marisa Muller
Diana van Prooijen
Eveline Sint-Nieklaas
Mariette Verbree
Saskia de Vries

12.2. Externe personen en instanties

Vertrouwenspersoon
dhr. B.van Twist
(Voor schoolzaken; voor uitleg over de gang van zaken in voorkomend geval en hoe hij te bereiken is, kunt u op school terecht).

Dhr. Berger
(Voor stichtingszaken; voor uitleg over de gang van zaken in voorkomend geval en hoe hij te bereiken is, kunt u terecht op het kantoor van de CSG De Waard
in Oud-Beijerland).

Adviespunt Kindermishandeling
Advies- en meldpunt Kindermishandeling
Tel. 0900 - 12 31 230

Rijksinspecteur
Inspectie van het onderwijs
info@owinsp.nl, www.onderwijsinspectie.nl
Vragen over het onderwijs: 0800 - 80 51 (gratis)
Klachtmeldingen: meldpunt vertrouwensinspecteurs:
0900-11 13 111 (lokaal tarief)

Schoolarts
GGD Zuid-Hollandse Eilanden
Van Hogendorpstraat 50, 3201 WD Spijkenisse
Tel. 0181 - 65 24 00

Schoolmaatschappelijk werk
mevr. Fleur Krebbers, f.krebbers@kwadraad.nl

Sporthal
“De Schenkel”, Schenkeltje 7b, Tel. 078 - 67 32 712

Zwembad
“De Wellen”, Schenkeltje 7b, Tel. 078 - 67 33 064

LIJST VAN GEBRUIKTE AFKORTINGENCED - Centraal Educatieve Dienst

  • CITO - Centraal Instituut Toetsontwikkeling
  • CSG - Christelijke Scholengroep
  • CvI - Commissie van Indicatie
  • GGD - Gemeentelijke Geneeskundige Dienst
  • IB-er - Interne leerlingbegeleider
  • ICT-er - Informatie en communicatie coördinator
  • LIO - Leraar in opleiding
  • PABO - Pedagogische academie voor basisonderwijs
  • REC - Regionaal Expertise Centrum
  • SBO - Speciaal Basisonderwijs
  • SMV - Samenwerkingsverband
  • SMW - Schoolmaatschappelijk werk
  • WA - Wettelijke aansprakelijkheid

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL
DE BOUWSTEEN
Vlasakker 3
Postbus 5256
3295 ZK ‘s-Gravendeel

Tel. : 078 - 673 32 60
debouwsteen@csgdewaard.nl
www.csgdewaard.nl