Passend onderwijs
Voor de kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, heeft De Bouwsteen het volgende ontwikkeld:
- Kinderen met dyslexie krijgen aanpassingen in hun programma, de tekst kan bijvoorbeeld gesproken worden, schrijffouten tellen niet mee etc. (zie voor de specifieke benadering het protocol dyslexie). Wij werken preventief om de problemen voor kinderen met dyslexie te beperken. We gebruiken hiervoor de methode Bouw!, waardoor kinderen met een verhoogd risico op dyslexie al op jonge leeftijd, spelenderwijs op een Chromebook, gestructureerd met letters en lezen aan de slag gaan.
- Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van rekenen kunnen in overleg met één van de intern begeleiders één jaar verder rekenen als ze een grote voorsprong hebben of één jaar terug rekenen bij een grote achterstand. De rekentijden op school zijn van groep 3 - 8 gelijk.
- Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van sociaal - emotionele ontwikkeling kunnen extra begeleiding krijgen door Ed Meerburg, hij biedt de coole kikkertraining aan.
- Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van gedrag kunnen begeleiding krijgen van onze gedragsspecialisten: Patricia Kanters (voor de kinderen uit groep 1 - 4) en Marjo van der Vorm (voor de kinderen van groep 5 - 8)